V týdnu kolem 14. března jsme se na naší škole opět zapojili do oslav Mezinárodního dne čísla π (pí). Tento den, symbolicky připomínající hodnotu 3,14, jsme využili k propojení matematiky s historií, uměním, fyzikou, architekturou – i s důležitými tématy porozumění a respektu.
MŠ až 6. třída: Příběh, který má tvar
Nejmladší děti poznávaly číslo π prostřednictvím pohádky „Cesta Kroužku a Kružničky do historie“, kterou jsem připravila ve spolupráci s AI. Příběh děti provedl nejen historií matematiky (Egypt, Řecko, renesanční Itálie…), ale také jim připomněl, že každý tvar – stejně jako každý člověk – má své místo ve světě.
Pohádka nesla i preventivní poselství: každý jsme jiný, ale společně tvoříme harmonický celek. Nikdo by neměl být odstrkován nebo ponižován.
Během týdne děti:
- pozorovaly kruhy v okolí, měřily je a porovnávaly,
- stavěly modely s využitím kulatých tvarů (např. válečky),
- učily se chápat obvod a průměr,
- tvořily umělecká díla z geometrických tvarů,
- a pomáhaly navrátit rovnováhu do světa tvarů.
- třída: Hledání v historii
Sedmáci se vydali na badatelskou cestu napříč civilizacemi – zkoumali, jak číslo π chápali ve starověkém Babylónu, Egyptě, Řecku, Číně, Indii i v Evropě. Pracovali s kartičkami, historickými obrázky i texty a také si prakticky ověřili, že poměr obvodu a průměru opravdu dává přibližně hodnotu 3,14.
- třída: V roli učitelů i badatelů
Osmáci si vyzkoušeli roli učitelů – v MŠ a na 1. stupni vedli aktivity jako skládání, popisování a určování geometrických tvarů, tvoření obrazů i jednoduché výpočty. Sami pak řešili zajímavé slovní úlohy inspirované reálnými studnami v Česku, zkoumali jejich parametry a propojení s geometrií.
- třída: Architektura, výpočty, příběh π
Deváťáci pátrali po zajímavostech o čísle π: kolik má známých desetinných míst, jaké slavné kruhové stavby existují u nás i ve světě, kde všude se kruhové tvary využívají – a řešili originální úlohy z praxe.
Snažila jsem se poskytnout podporu a náměty i kolegům na 1. stupni – a velmi si vážím toho, jak kreativně se k tématu postavili. Nabídku obohatili o vlastní nápady, díky čemuž vznikl pestrý program napříč předměty. Skvělým příkladem bylo výtvarné zpracování kruhů čtvrťáků nebo propojení matematiky s českým jazykem.
Ať žije rovnováha, tvarová rozmanitost a radost z poznání!
Dana Vacková
Krásný a výborný dort „k narozeninám“ čísla Pí nám upekla žákyně sedmé třídy 🙂