V rámci letošního 80. výročí ukončení 2. světové války měli žáci 9. třídy najít a informativně zaznamenat nějakou událost tohoto světového válečného konfliktu, seznámit nás s nějakou osobností, místem apod. Poté měli vyjádřit svůj postoj a názor, jak by z pohledu člověka 21. století toto zhodnotili, mohli napsat, co je překvapilo, co dosud nevěděli, co se mohlo odehrát jinak a jaké by to mělo dopady.
Takto jsme pracovali i během vyučování, stále se snažíme nedávnou minulost konfrontovat se současností, porovnávat nebo čerpat z rodinných událostí našich předků.
Postupně se snažím co nejvíce klást důraz na badatelský postup, analyzovat, zobecňovat, i když ne všem se to daří. Mezi žáky 9. třídy je však několik takových, kteří se o historická témata 20. století zajímají, vzájemně se doplňují, nejasnosti se snažíme ověřovat z knih nebo z internetových zdrojů.
(mediální výchova). Často porovnáváme již ověřená historická fakta s názory a výroky ze sociálních sítí, snažím se upozorňovat žáky na to, že informace je třeba si ověřovat z více zdrojů, poukazuji zejména na často velmi urážlivá a vulgární vyjádření autorů některých příspěvků a vedu žáky k tomu, že i nesouhlas s něčím se dá vyjádřit slušně. Téměř každou hodinu se setkáváme s pojmem ,,demokracie ‘‘ (výchova demokratického občana). Umět vyjádřit svůj postoj, nebýt lhostejný k událostem kolem nás, ptát se, a tak dojít nenásilně k osvojení si základních znalostí, je však pro mnohé ještě velmi těžké.
Snad alespoň v některých z mých svěřenců zakoření názor, že pro demokracii, mír a svobodu musí něco udělat každý z nás.
Na základě samostatné práce žáků jsem připravila k tomuto výročí malou výstavu s fotografiemi, její součástí jsou i doporučené filmy pojednávající o této události. Zde dobře můžeme využívat i požadavku na mezipředmětové vztahy, jelikož učivo o filmové tvorbě, režii a filmových námětech v období 2. poloviny 20. století je zároveň i náplní učiva literární výchovy v 9. třídě.
Mgr. Z. Řehoutová, vyučující dějepisu v 9. třídě