20. – 24. 5. 2024 se vedení školy (Ing. Eva Tomášková a Zdeňka Huťová) zúčastnilo stínování – sledování práce vedoucích zaměstnanců a náslechy v hodinách – ve španělské škole.
Navštívily jsme soukromou školu Martí Sorolla Coop. V. – La Devesa School v Carlet (poblíž Valencie). Vedení školy nás seznámilo s organizací práce, využívá hojně podpůrné profese včetně psychologa, sociálního pedagoga a také administrativní podporu.
Tato mezinárodní škola nabízí vzdělávání od mateřské až po střední školu, my jsme navštívily školu mateřskou a základní. Zaměřuje se na holistický rozvoj dětí, podporu jejich kreativity a socializaci v bezpečném prostředí
Vyučovací program v MŠ je přizpůsoben potřebám malých dětí a zahrnuje různé aktivity, které podporují jejich motorické, jazykové a emocionální dovednosti. Škola klade důraz na spolupráci s rodiči a vytváření komunitního ducha, což přispívá k harmonickému rozvoji dětí.
Jedním z aspektů, který nás obzvlášť zaujal, byla implementace matematiky do výuky pro malé děti s využitím interaktivní tabule. Tato technologie otevírá nové možnosti pro rozvoj předmatematických představ a předčtenářské gramotnosti. Měla jsem možnost se seznámit s různými užitečnými aplikacemi. Paní učitelka Huťová po svém návratu tuto výuku s interaktivní tabulí ihned zařadila do řízené činnosti ve třídě Berušek a v odpoledním klubu předškolních dětí ve třídě Sluníček.
Další důležitou součástí mé mobility byla výuka plavání pro děti ve věku 3 až 6 let. Vnímáme tuto činnost jako klíčovou pro celkový rozvoj dětí, neboť získání zkušeností ve vodním prostředí přispívá k jejich zdravému životnímu stylu a pozitivnímu psychickému rozvoji. Plavání má přímý vliv na zlepšení kardiovaskulární činnosti, posílení imunitního systému a rozvoj svalstva. Snížení počtu utonulých dětí je další důležitý aspekt, který plavecká výuka naplňuje.
V základní škole jsme pozorovaly odlišnosti zejména v organizaci dne, žáci v této škole tráví prakticky celý den – po obědě jsou delší dobu venku v areálu kde se věnuji sportu, ale mají možnost i relaxace, odpočinku před odpolední výukou, která i u těch mladších trvá opravdu až do pozdějšího odpoledne. V odpoledních hodinách šlo spíše o tvořivé činnosti, či využití techniky. V každé třídě jsou k dispozici notebooky/tablety pro všechny žáky. Ve vyšším ročníku se žáci věnuji natáčení vlastního krátkého filmu, při kterém zúročí nejen získané dovednosti, ale také se učí spolupráci a vzájemné koordinaci aktivit.
Celých 5 dní jsme intenzivně poznávaly prostředí španělského školství, přínosem bylo i to, že šlo o školu soukromou, financovanou zejména rodiči žáků. Zároveň novým prvkem bylo i mezinárodní prostředí, učitelé v žácích podporují kvalitní vzájemné vztahy, toleranci k různým národnostem a ochotu spolupracovat.
Eva Tomášková a Zdeňka Huťová
V Besednici 6. 11. 2024 Huťová Zdeňka, zástupce ředitelky školy pro MŠ