Jaká je souvislost mezi MOBILNÍM TELEFONEM a MINERÁLY?

05.03.2020 12:02

Proč se učit o minerálech? Tato otázka zazněla v 9. třídě. Zazněl i komentář, že je to vlastně zbytečné. "Vždyť je to jen jedna kapitola v učebnici a k čemu nám to vlastně v životě bude?"

A tak jsme se vydali na cestu najít odpovědi na tyto pochybovačné otázky. Nejprve jsme prostřednictvím laboratorních prací prozkoumali malou mineralogickou sbírku, abychom si minerály doslova osahali a očichali. Zkoumali jsme jejich barvu, barvu vrypu a fyzikální a chemické vlastnosti. Současně jsme se snažili na mapě světa lokalizovat jejich největší světová naleziště a díky aplikaci pracující s rozšířenou realitou (augmented reality) jsme si následně naší matičku Zemi zobrazili ve 3D. 

Jako jedno z největších nalezišť kobaltu a kasiteritu (cínovce) jsme lokalizovali Kongo v Africe. Napadlo nás podívat se na těžbu těchto minerálů blíže a zjistili jsme velice překvapivou informaci. Žádný mobilní telefon na světě by nevznikl, kdyby nebyly použity tyto minerály!

Jak vlastně ale vypadá těžba takového kobaltu, nebo kasiteritu v Kongu? Díky dokumentu Krev v mobilech jsme zjistili, že těžba probíhá v nelidských podmínkách. Často v dolech pracují i malé děti. Zisk z těžby si dělí různé gangy. Otevřeli jsme tím tedy souvislost mezi minerály a lidskoprávními otázkami.

Nyní řešíme další otázky ve vztahu k tomuto tématu a v brzké době budeme sdílet názory třídy a odpovědi na to, na co vše jsme přišli!

Vacková M.